Новости

    Хто-хто на «Роттердамі» сидить? Моніторинг теленовин 12–17 серпня 2019 року

    Бізнес-інтереси, топкорупція й суспільне благо: який канал, така й версія розслідування схеми «Роттердам+». Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5 каналу.

    Хто-хто на «Роттердамі» сидить? Огляд теленовин 12–17 серпня 2019 року
    Хто-хто на «Роттердамі» сидить? Огляд теленовин 12–17 серпня 2019 року

    Лідерами за кількістю піару стали вже традиційно «Опозиційна платформа — За життя» й Рінат Ахметов. Різниця в тому, що до просування інтересів Ахметова на його каналі «Україна» додалася тема суто бізнесова. Поки НАБУ затримувало фігурантів справ «Роттердам+», на каналі «Україна» розповідали, що без неї й шахтарі би збідніли, й людям довелося би переплачувати за тепло.

    Також протягом тижня говорили про підготовку до роботи нового парламенту. З усіх політсил нового скликання взагалі не було згадок лише про дії партії «Голос». Вакарчука згадали в одному матеріалі за весь тиждень, і то не через політичну діяльність, а через ліворукість — у сюжеті про день шульги.

    12 серпня, понеділок

    Володимир Зеленський відвідав Житомирську область. 5 канал і «UA: Перший» сфокусувалися на кадрових призначеннях: президент представив нового голову обладміністрації та керівника обласної СБУ. Загалом про призначення очільника області у випусках згадали «Україна», СТБ, «UA: Перший» та «1+1». Сюжети-звіти про поїздку вийшли на каналі «Україна», СТБ та «1+1». На «Інтері» та ICTV обмежилися короткими паркетними незбалансованими повідомленнями про рішучі наміри Зеленського боротися з бурштиновою мафією. На «112» теж сфокусувалися на бурштиновій темі, але взяли до сюжету коментарі екологів та поліції щодо ситуації з копачами-нелегалами.

    Про допит Петра Порошенка в Держбюро розслідувань щодо купівлі Прямого каналу не згадали у випусках канали Пінчука — ICTV та СТБ. Решта каналів передали заяву Порошенка, який сказав, що допит є тиском на медіа, за яким нібито стоїть юрист і колишній голова Адміністрації президента Віктора Януковича Андрій Портнов. Також давали позицію самого ДБР. «UA: Перший» єдиний із каналів звернувся по коментар ще й до Андрія Портнова.

    На «Інтері» після повідомлення про допит поширили заяву «Опозиційної платформи — За життя». «В “Опозиційній платформі — За життя” звинувачують партію п’ятого президента Петра Порошенка у спробах створити псевдоопозицію. Європейська солідарність” веде активні переговори щодо присутності її депутатів у керівництві Верховної Ради та парламентських комітетах, — стверджують у політсилі», — розповіла ведуча. Про спроби отримати коментарі по темі від «Євросолідарності» не йшлося.

    Також на «Інтері» поширили заяву співголови «ОПЗЖ» Юрія Бойка, який висунув умови до правлячої партії — оголосив на своєму ютуб-каналі, за яких обставин його партія готова підтримувати владу: «Если мы увидим, что делаются конкретные шаги по урегулированию войны на востоке, то мы будем партнерами в этом процессе и безусловно поддержим любые мирные инициативы». Взагалі-то, глядачі про це вже багато чули, тобто ніякої нової інформації ані в заяві Бойка, ані в «новині» про неї не було.

    На «Інтері» вийшов незбалансований сюжет про антикорупційне розслідування в Харкові. Йдеться про документи, що свідчать про начебто корупцію при реконструкції парку Горького до чемпіонату Європи з футболу 2012 року. Вся інформація викладена лише з позиції Харківського антикорупційного центру, тобто є незбалансованою. Зокрема, йдеться про інтерес ДБР, але доповнень від слідчих у матеріалі немає. Вибір теми навряд чи є випадковим. Адже недавно на «Інтері» поширювали заклики «ОПЗЖ» щодо відставки мерів, які програли на виборах. Серед них і мер Харкова Геннадій Кернес, який ішов у команді «Опозиційного блоку», з яким «ОПЗЖ» змагався за електорат.

    На каналі «Україна» поширили два матеріали, що захищають компанію ДТЕК, посадовців якої підозрюють у завданні збитків державі лобіюванням схеми «Роттердам+». Тут варто нагадати, що компанія, як і канал, належить Рінату Ахметову. Спершу в новинах «України» повідомили, що співробітники ДТЕК усіляко сприятимуть слідству. А далі у випуску — коментар адвокатки підозрюваного: «Захист підозрюваних доводить: формула “Роттердам+” діяла цілком законно». У синхроні юристка називає справу політизованою. Аргументам обвинувачення місця в повідомленні не знайшлося.

    Також на каналі «Україна» традиційно розповідали про благодійність Ріната Ахметова. Інший сюжет присвятили соціальному проєкту від Бориса Колеснікова, який балотувався, але не виграв на мажоритарному окрузі на Донеччині. На «Інтері» майже щодня протягом тижня транслювали заяви екснародного депутата Сергія Капліна, який теж програв вибори на мажоритарці в Полтаві, але вочевидь не полишив політичної кар’єри. Цього разу він вимагав, щоб розслідували використання коштів, отриманих від Світового банку. Адекватного бекґраунду по темі чи експертних думок у повідомленні не було.

    13 серпня, вівторок

    Романа Безсмертного виключили зі складу Тристоронньої контактної групи. Але не всі канали в головних випусках новин про це повідомили. Нічого про це не було на ICTV, СТБ та «Інтері». Дуже коротке повідомлення вийшло на «Україні» без посилання на джерела. На «1+1» та Суспільному показали реакцію Безсмертного й намагалися (хоч і невдало) отримати коментарі від Офісу президента. Адже Безсмертний заявив, що рішення пов’язане з його політичною позицією. Найповніший матеріал вийшов на 5 каналі. Тут розгорнуто показали історію питання й аргументи Безсмертного, а також отримали ексклюзивний коментар від речниці президента Юлії Мендель.

    На «Україні» продовжили відстоювали інтереси ахметовської компанії ДТЕК у справі щодо «Роттердам+». «Готові відстоювати правду. Менеджер компанії ДТЕК сьогодні прибув за викликом НАБУ у так званій справі “Роттердам+”. Адвокат підозрюваного заявила, її підзахисний перервав літню відпустку і повернувся в Україну, щоб цілковито сприяти слідству», — розповів ведучий Ігор Пупков. Далі нагадали заяву ДТЕК про готовність сприяти слідству. Й одразу за тим — сюжет про скрутну долю шахтарів. Йдеться про борги на шахтах у Донецькій області. Здавалося б, до чого тут «Роттердам+»? «Ще гіршою ситуація була до березня 2016-го, поки не запрацювала формула “Роттердам+”. Саме її запровадження зрівняло ціну українського вугілля з імпортним. Як введення методології три роки тому дозволило Україні вийти з енергетичної кризи і збільшило видобуток власного вугілля, розкажуть журналісти “Сьогодні"», — озвучив ведучий у підводці. Далі весь матеріал крутився довкола того, що формула «Роттердам+» стала ледь не єдиною надією галузі. У сюжеті йдеться про державні підприємства й замовчується, що формула була вигідна компаніям, що належать Рінату Ахметову.

    Юрій Бойко на «Інтері» закликав уряд оновити газові контракти з Росією. Бойко зі своїм колегою по партії Віктором Медведчуком під час виборчих кампаній двічі літали до Росії на зустрічі, присвячені питанню газу, щоби посилити позиції політиків в очах їхніх потенційних виборців.

    НАЗК офіційно затвердила перелік партій, яким надається державне фінансування. Але теленовинарів це не зацікавило й жодного повідомлення про це в головних випусках не було. Деякі канали про держфінансування розповідали в перший тиждень після парламентських виборів.

    14 серпня, середа

    Петиція з вимогою скасувати державне фінансування партій набрала 25 тисяч голосів. І про це в новинах теж не говорили.

    Тим часом відбулося підготовче засідання парламенту вже нового складу. На «Інтері» переважають коментарі «ОПЗЖ», хоча подані позиції інших партій, але не пропорційно: три коментарі від «ОПЗЖ», два — «Слуга народу», по одному — «Батьківщина» і «Європейська солідарність», жодного від «Голосу».

    На «Україні» сюжет почали із суперечки на мовному ґрунті, коли народному депутату Вадиму Рабиновичу дорікнули тим, що він усупереч закону про мову говорить російською. Але про те, що учасниками цієї суперечки були представники «ОПЗЖ», сказали тільки за кадром, не проілюструвавши синхроном позицію Рабиновича. Акцент на суперечках під час засідання довкола мовного питання в матеріалах зробили «1+1», «UA: Перший» та СТБ. У сюжетах про засідання взагалі випав із поля зору «Голос» — у жодному сюжеті його не згадували.

    Взагалі не висвітлювали засідання на каналі «112 Україна». Зате у випуску поширили інформацію про нібито тиск на канал через затягування із продовженням ліцензії на мовлення. Ця ситуація тягнеться вже не перший рік. У матеріалі дали лише версію юриста телеканалу, знехтувавши позицією Нацради. На додачу далі поширили заяву європейського політика Нейтана Гіла, який є другом власників «112 України» й неодноразово його підтримував. Він звертається до Офісу президента й апелює до неприпустимості утисків свободи слова. У випадку із ситуацією довкола каналу «112», який свого часу незаконно отримав ліцензії і є далеким від стандартів інформаційної журналістики (якщо аналізувати весь ефір, а не лише випуски новин), на якому переважають проросійські політики, такі заяви є маніпулятивними.

    На «Інтері» вийшов майже детективний сюжет: «В Україну прибув колишній радник мера Нью-Йорка Рудольфа Джуліані Сем Кіслін … “Кошмар президента Порошенка” — так ЗМІ називають американського бізнесмена Сема Кісліна». Весь сюжет базується лише на розмові з Кісліном, і про Порошенка він говорить виключно в негативі: «“Роттердам+” — это чисто коррумпированная схема, сделанная самим Порошенко, это чистая коррупция — он даже подвел и обманул Дональда Трампа». Вислови Кісліна ще й підсилюють закадрові емоційні репліки автора сюжету. Цікаво, що цього ж персонажа та його закиди до Порошенка пізніше цитували в російському пропагандистському ток-шоу «60 минут». Думки іншої сторони в сюжеті не представлено.

    Як одна й та сама новина може по-різному виглядати, проілюструвало повідомлення про зниження ціни на газ для Луганської ТЕС:

    • «Уряд удвічі знизив ціну на газ для Луганської ТЕС, яка належить компанії ДТЕК Ріната Ахметова», — перше речення повідомлення на «1+1»;
    • «Віялових відключень на Луганщині не буде. Кабінет Міністрів знизив ціну на газ для Луганської теплоелектростанції», — головний меседж на каналі Ахметова «Україна».

    Інші канали на цю новину не звернули уваги. Далі в ефірі каналу «Україна» говорили у студії з головою шахтарської профспілки Михайлом Волинцем. Неполітики на такі розмови у студії «України» потрапляють украй нечасто. Розмова з Волинцем зводилася до лейтмотиву тижня на каналі Ахметова: схема «Роттердам+» була запроваджена в інтересах шахтарів, які потерпають від нестабільності на ринку вугілля й місяцями сидять без зарплати. А от у НАБУ й САП вважають, що «Роттердам+» запровадили в інтересах приватного бізнесу (зокрема, компанії ДТЕК Ахметова), що, на думку слідчих, призвело до майже мільярдних збитків державі.

    На «1+1» присвятили сюжет змінам у «Кварталі 95»: тепер у репертуарі з’явилася пародія на президента Зеленського. Відзначили, що відреагував на неї голова Офісу президента Андрій Богдан, оскільки в пародії кепкують над його близькістю до президента. Паралельно в сюжеті анонсували, що подивитися концерт можна буде в ефірі «1+1».

    15 серпня, четвер

    Головні повідомлення стосуються затримання заступника міністра з питань тимчасово окупованих територій Юрія Гримчака. Переважно це перші матеріали випусків, які містили коментарі адвоката посадовця, його дружини Юлії та слідчих із НАБУ, тобто збалансовано й повно подавали ситуацію. Також усі відзначали, що генпрокурора Юрія Луценка із Гримчаком пов’язує давня дружба та співпраця в парламенті, й Луценко відреагував на це затримання, написавши у фейсбуку: «Соромно за нього. Але це наочно показує, що в ГПУ закон один для всіх».

    У парламенті обговорювали формування профільних комітетів. На 5 каналі та «UA: Першому» розповіли про розбіжності в поглядах партії «Слуга народу» та «Європейської солідарності» щодо комітету у справах ветеранів. На Суспільному до обговорення теми долучили представника ветеранської організації. На «Інтері» сюжет складається переважно з коментарів представників «Опозиційної платформи — За життя», що незбалансовано показує дискусію довкола теми формування комітетів. Заяву на підтримку Комітету з питань ветеранів робили і в партії «Голос», але в жоден праймовий телевізійний випуск вона не потрапила.

    На «Інтері» другий день поспіль показували інтерв’ю із Семом Кісліном, іншими словами переповідаючи тези, озвучені напередодні. Хоча цитату «європейські ЗМІ прозвали Сема Кісліна “кошмаром Петра Порошенка”» повторили. Жодних інших коментарів, крім висловлювань Кісліна, в сюжеті знову немає.

    На каналі «Україна» анонсували фільм до Дня незалежності під назвою «Україна: Еволюція гідності», а його зміст проілюстрували коментарем Арсенія Яценюка. Також на «Україні» із захопленням розповідали, як компанія Ахметова ДТЕК підтримує соціальні проєкти у громадах.

    На «Інтері» Сергій Каплін звинувачував «деяких політиків» у передвиборних спекуляціях на темі ціни на газ. Імена політиків чи політсил не пролунали, але, мовляв, Каплін уже звернувся до президента та Антимонопольного комітету, щоби надалі «політики не гралися з цією чутливою темою».

    16 серпня, п’ятниця

    На «Інтері», 5 каналі та «UA: Першому» висвітлювали конфлікт в Одеській обласній раді. Чинного голову обрано депутатом до парламенту від «Європейської солідарності», тому сесія мала вирішити, хто посяде його місце. Головними протиборчими силами були «Євросолідарність» та «Опозиційна платформа — За життя», зокрема очолити раду претендував представник «ОПЗЖ» Віталій Саутьонков. На 5 каналі Саутьонкова виключно критикували. «Віталій Саутьонков на посаді голови Одеської обласної ради — це, на нашу думку такий повний проросійський реванш на Одеській області. Людина, яка не приховує свій проросійський погляд, не може займати таку посаду однозначно», — каже в сюжеті активістка. Навпаки, суто на позиції «ОПЗЖ» будували сюжет на «Інтері». Саутьонков і його колега народний депутат Микола Скорик заявляли, що владу в облраді намагається нібито силою захопити нечисельна меншість. На «UA: Першому» показали рівнозначно позицію обох сторін.

    Найбільше матеріалів, що мають ознаки замовності, цього дня вийшло на «Інтері». Крім ситуації в Одеській облраді представників «Опозиційної платформи» піарили ще у трьох сюжетах. Юрій Бойко заявив про першочерговість мирних ініціатив у новому парламенті. Далі він знову з’являвся у випуску, коли обіцяв підтримку працівникам Новопокровського хлібокомбінату. Мовляв, працівники комбінату заявили про спробу рейдерського захоплення, а в «ОПЗЖ» пообіцяли їм допомогти захистити своє підприємство.

    Ще один сюжет на «Інтері» розповідав про суд над активістами антимайдану в Миколаєві. Народний депутат від «ОПЗЖ» Микола Скорик називав процес політичним, клопотав, щоби взяти обвинувачених на поруки. У сюжеті так і не пролунало, за які дії антимайданівців судять, слово у сюжеті дали лише захисту антимайданівців.

    На «Україні» знову розповідали, що формула «Роттердам+» дозволяла дбати про людей і тримати тарифи на опалення найменшими в Європі. Про претензії антикорупційних органів до цієї схеми взагалі не йшлося. Також на «Україні» розповідали про благодійність Ріната Ахметова на Донбасі.

    17 серпня, субота

    Найгучніша новина — пожежа в Одеському готелі «Токіо стар». Із цієї теми репортери намагалися зібрати максимум інформації від свідків та лікарів, повідомляли про реакцію президента і прем’єра та не спекулювали на гарячій темі.

    Матеріалів, що мають ознаки замовності, цього дня загалом три. Один традиційно на каналі «Україна» — розповідь про соціальну відповідальність компанії ДТЕК, що належить Рінату Ахметову. «Дбаючи про енергонезалежність енергетична компанія ДТЕК також дбає про належні умови праці для кожного співробітника», — запевнив автор матеріалу.

    На «Інтері» піарили представників «ОПЗЖ». Спершу поширили заяву Юрія Бойка про те, що партія має свій план досягнення миру і просуватиме його в новому парламенті. Далі — скарги голови політради «ОПЗЖ» Віктора Медведчука на нібито тиск на канал «112 Україна». Як і в усі попередні дні, ці заяви апелюють до свободи слова. Медведчук заявляє, що передумовами «переслідування» є опозиційність каналу: «Ведь не секрет, что владельцем и 112-го и NewsOne является член политсовета нашей партии Тарас Козак», — нагадав Медведчук. Як і в попередні дні, сюжет узагалі не містить коментарів від Нацради, яка мала би пояснити ситуацію з ліцензією.

    Підсумки

    Якщо раніше на каналі «Україна» лише щодня звітували про благодійні чи соціальні проєкти компаній Ріната Ахметова, то цього тижня маніпулювали щодо формули «Роттердам+» в інтересах його компанії ДТЕК — теж майже щодня.

    З-поміж партій, що складатимуть новий парламент, у випусках згадували всіх, крім партії «Голос». У п’яти нейтральних повідомленнях говорили про Володимира Гройсмана, але як про прем’єра, а не лідера партії. Тому до порівняльної таблиці його «Українську стратегію» не включали. Протягом тижня не згадували жодної з партій, що будуть фінансуватися з бюджету.

    Аналізувалися новинні випуски «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

    Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Огляд проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».



    Джерело статті: “https://detector.media/shchodenni-telenovini/article/170139/2019-08-24-khto-khto-na-rotterdami-sidit-monitoring-telenovin-1217-serpnya-2019-roku/”